Warszawa, 4 - 31 pa┼║dziernika 2013
Organizator: Okr─Ög Warszawski ZPAF
Wspó┼éfinansowanie: Narodowe Centrum Kultury, Biuro Kultury m. st. Warszawy
Sponsorzy: Bank Millennium, ZAiKS, Canon, MetalERG, Osada Karbówko

Strona internetowa festiwalu:  www.warsawphotodays.com    Kontakt: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamuj─ůcymi. W przegl─ůdarce musi by─ç w┼é─ůczona obs┼éuga JavaScript, ┼╝eby go zobaczy─ç.

WPD-zaproszenie-960

Festiwal fotografii Warsaw Photo Days powsta┼é w 2013 r. z inicjatywy OW ZPAF, b─Öd─ůcego jednocze┼Ťnie organizatorem festiwalu.
Pierwsza edycja odb─Ödzie si─Ö w dniach 4 - 31 pa┼║dziernika 2013. Festiwal jest zaplanowany jako miejsce spotka┼ä i prezentacji ró┼╝norodnych form fotografii,
zarówno z perspektywy historycznej, jak i dzia┼éa┼ä wspó┼éczesnych. W Programie g┼éównym zaprezentowane zostan─ů trzy wystawy zbiorowe: wystawa historyczna
"Kobiece
metamorfozy mi─Ödzywojnia w polskiej fotografii kreacyjnej lat 20. i 30. XX w." (kuratorka: Magdalena Durda-Dmitruk), wystawa „FOTO-OBIEKT" -
prezentuj─ůca obiekty przestrzenne z u┼╝yciem fotografii powsta┼ée od lat '60 XX wieku a┼╝ po wspó┼éczesne realizacje (kuratorzy: Leszek Golec, Jagna Olejnikowska)
oraz multimedialna wystawa „Ksi─Ö┼╝niczki" prezentuj─ůca ┼Ťwiat "dziewcz─Öcych" pragnie┼ä i fantazji zobrazowany przez wspó┼éczesnych artystów z Polski i zagranicy
(kuratorka: Katarzyna Majak, konsultantka d.s. merytorycznych: Agnieszka ┼╗echowska). Ponadto poka┼╝emy wybór i przegl─ůd najciekawszych fotokastów ostatnich lat
(kurator: Andrzej Zygmuntowicz), odb─Öd─ů si─Ö warsztaty fotograficzne (m.in. self-publishing, profesjonalne przygotowanie portfolio), spotkania autorskie, oraz panele
dyskusyjne
. Wyj─ůtkowym wydarzeniem festiwalu b─Ödzie unikatowe w za┼éo┼╝eniach i formule Sympozjum Performatywne „Gest wobec fotografii" (koncepcja: Krzysztof
Pijarski), podczas którego arty┼Ťci b─Öd─ů partnerami wymiany my┼Ťli i wspó┼étwórcami dialogu. Celem b─Ödzie zbadanie, opisanie, a przede wszystkim „pokazanie" wizualnych
i praktycznych sposobów formu┼éowania my┼Ťli, pokazanie" pracy wyobra┼║ni i umys┼éu krytycznego. Z zarejestrowanego podczas sympozjum materia┼éu zostanie zmontowany
film - swoisty „traktat" wizualny o ge┼Ťcie. W Programie Open, którego tematem s─ů szeroko rozumiane „Zderzenia", zaprezentowanych zostanie 6 projektów wy┼éonionych
spo┼Ťród ponad 600 zg┼éosze┼ä z ca┼éego ┼Ťwiata.

Dyrektor Festiwalu: Jolanta Rycerska ; Dyrektor Artystyczna: Katarzyna Majak ; Dyrektor Wykonawcza: Jagna Olejnikowska
Rada Programowa: Andrzej Zygmuntowicz - przewodnicz─ůcy, Jolanta Rycerska, Jagna Olejnikowska, Katarzyna Majak, Krzysztof Pijarski.
Wspó┼épraca: Magdalena Durda, Leszek Golec, Adam Sobota, Maciej St─Öpi┼äski, Ewa Ma┼égorzata Tatar, Pawe┼é ┼╗ak, Katarzyna ┼╗ebrowska, Agnieszka ┼╗echowska.

PROGRAM FESTIWALU:

1. Gest wobec fotografii. sympozjum performatywne
Zach─Öta  - Narodowa Galeria Sztuki, pl. Ma┼éachowskiego 3, Warszawa
Koncepcja / organizacja: Krzysztof Pijarski
21 pa┼║dziernika, godz. 17 - 21 ; 22 pa┼║dziernika, godz. 15 - 21wfd-gest-960

Celem sympozjum b─Ödzie zbadanie, opisanie, a przede wszystkim „pokazanie” wizualnych i praktycznych sposobów formu┼éowania my┼Ťli; pokazanie pracy wyobra┼║ni i umys┼éu
krytycznego, wyra┼╝aj─ůcych si─Ö w obrazach fotograficznych. Taka formu┼éa wynika z za┼éo┼╝enia, ┼╝e osobami, które najsprawniej „my┼Ťl─ů” obrazami i za pomoc─ů obrazów, s─ů arty┼Ťci.
Dlatego te┼╝ arty┼Ťci b─Öd─ů tu partnerami wymiany, wspó┼étwórcami dialogu, a nie jedynie przedmiotem dyskursu.
Aby pokaza─ç wyobra┼║ni─Ö w dzia┼éaniu, trzeba prze┼éama─ç, a przynajmniej przekszta┼éci─ç konwencj─Ö tradycyjnej konferencji naukowej. St─ůd performatywny charakter tego
wydarzenia, który stanowi prób─Ö odej┼Ťcia od my┼Ťlenia o sympozjum jako serii wyk┼éadów na rzecz cyklu spotka┼ä, interakcji. W miejsce sytuacji, w której prelegent, oddzielony
od widowni, dzieli si─Ö uprzednio wyprodukowan─ů wiedz─ů, sympozjum performatywne proponuje spotkanie kilku osób – artystów i teoretyków – nad fotografiami w dowolnych
formatach, ksi─ů┼╝kami lub stykówkami, w celu ich „odkrycia” – dla siebie nawzajem i dla zebranej widowni. Sposobem owego odkrywania obrazów b─Ödzie nie tylko dyskusja,
lecz przede wszystkim wymiana gestów: wskazanie palcem, zestawianie, kadrowanie, zapisywanie, zarysowywanie itd. A wi─Öc ca┼éy repertuar reakcji wobec obrazów, jakim
dysponuje cia┼éo. Kluczowa wydaje si─Ö scenografia tych spotka┼ä: przy okr─ůg┼éym stole, z lu┼║no zorganizowan─ů widowni─ů (uk┼éad krzese┼é nie b─Ödzie z góry ustalony).
Spotkania b─Öd─ů rejestrowane kamer─ů wysokiej jako┼Ťci, umieszczon─ů pionowo nad sto┼éem. Kamera b─Ödzie rejestrowa┼éa nie twarze uczestników „panelu”, lecz przede wszystkim
ich d┼éonie oraz fotografie, o których rozmawiaj─ů. Obraz za┼Ť b─Ödzie rzutowany na wolnostoj─ůcy ekran umieszczony w sali tak, aby zebrani widzowie mogli nie tylko ws┼éuchiwa─ç si─Ö
w g┼éosy uczestników, lecz tak┼╝e dok┼éadnie przyjrze─ç si─Ö ich gestom.
W ramach sympozjum Aneta Grzeszykowska i Jan Smaga porozmawiaj─ů o cyklu fotografii „Archiwum prywatne” z re┼╝yserk─ů, dramatur┼╝k─ů i teoretyczk─ů teatru Ig─ů Ga┼äczarczyk.
El┼╝bieta Janicka i Wojciech Wilczyk wdadz─ů si─Ö w dyskusj─Ö o swoim nowym projekcie, „Inne miasto”, z Waldemarem Baraniewskim, historykiem sztuki i znawc─ů spraw
warszawskich. Micha┼é Kaczy┼äski i ┼üukasz Gorczyca wyst─ůpi─ů w roli twórców ksi─ů┼╝ki artystycznej, „d.o.m. polski” by podda─ç j─ů refleksji wespó┼é z Paw┼éem Szypulskim,
kolekcjonerem ksi─ů┼╝ek fotograficznych i kuratorem. Awangardowa re┼╝yserka, dramatur┼╝ka i teoretyczka Weronika Szczawi┼äska pochyli si─Ö za┼Ť nad cyklem prac „Kole┼╝anki
i koledzy” Paw┼éa Bownika w dialogu z artyst─ů, a teoretyk kultury i filozof Kuba Mikurda porozmawia z Nicolasem Grospierre’em o jego obiektach fotograficznych.
Rzecz jasna, nie chodzi wy┼é─ůcznie o wymy┼Ťlenie „nowej” formu┼éy sympozjum – jej celem nie jest efektowno┼Ť─ç. Raczej wynika ona bezpo┼Ťrednio ze sposobów formu┼éowania
wypowiedzi przez zaproszonych artystów; ma za zadanie w tym samym stopniu wydoby─ç zapoznany aspekt naszej relacji wobec obrazów, co wskaza─ç na tryby produkcji
artystycznej, które wyra┼║nie podkre┼Ťlaj─ů materialny aspekt obrazu fotograficznego i wychodz─ů poza oparte na refleksie sprz─Ö┼╝enie oka z migawk─ů aparatu. „My┼Ťlenie obrazem”
zaproszonych artystów polega mi─Ödzy innymi na tym, ┼╝e rozci─ůgaj─ů oni „decyduj─ůcy moment” na ca┼éy proces pracy nad obrazem, dzi─Öki czemu s─ů w stanie nada─ç swoim
pracom odpowiedni─ů „g─Östo┼Ť─ç” – tak─ů g─Östo┼Ť─ç, któr─ů nie┼éatwo prze┼éo┼╝y─ç na j─Özyk dyskursu.
Po spotkaniu z zarejestrowanego materia┼éu zostanie zmontowany film, swoisty „traktat” o ge┼Ťcie wobec obrazu. Wyniki sympozjum zostan─ů zaprezentowane w formie strony
internetowej. W ten sposób nagrania spotka┼ä zostan─ů udost─Öpnione szerszej, w tym mi─Ödzynarodowej, publiczno┼Ťci (filmy zostan─ů opatrzone podpisami w j─Özyku angielskim).
Zgromadzonym materia┼éom b─Ödzie towarzyszy┼éo kilka esejów, poddaj─ůcych refleksji za┼éo┼╝enia i efekty sympozjum, równie┼╝ w dwóch wersjach j─Özykowych. Na stronie g┼éównej
b─Ödzie mo┼╝na obejrze─ç wspomniany „traktat o ge┼Ťcie”.
Partnerzy projektu: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi.


2. Kobiece metamorfozy mi─Ödzywojnia w polskiej fotografii kreacyjnej lat ‘20. i ‘30. XX w.
Stara Galeria Zwi─ůzku Polskich Artystów Fotografików, Pl. Zamkowy 8, Warszawa
Kuratorka: Magdalena Durda-Dmitruk
Wernisa┼╝ 5 pa┼║dziernika, godz. 17:00, wystawa czynna do 31 pa┼║dziernika 2013

Antoni Anatol Węcławski, ...
Stanisław Ignacy Witkiewi...
Józef Głogowski, seria Za...
Władysław Jan Grabski, Po...
Mieczysław Choynowski, fo...

Na wystaw─Ö z┼éo┼╝y si─Ö kilkadziesi─ůt prac najwybitniejszych polskich fotografów tego okresu. Celem jest pokazanie wielow─ůtkowo┼Ťci i nowatorstwa w ujmowania w─ůtku cia┼éa
kobiecego w fotografii polskiego mi─Ödzywojnia. B─Öd─ů to zarówno uj─Öcia tradycyjne: akty, portrety, sceny rodzajowe, jak i kompozycje balansuj─ůce na granicy prawdy i fikcji,
pobudzaj─ůce wyobra┼║ni─Ö - surrealistyczne kola┼╝e, czy dynamiczne, bazuj─ůce na odwa┼╝nych uj─Öciach, uruchamiaj─ůce nowe obszary poznania fotomonta┼╝e. Kobiety ujmowane
w tradycyjny sposób, w stereotypowych rolach oraz wizerunki aktywistek, sufra┼╝ystek i emancypantek. Ukazywane raz zmys┼éowo, kiedy indziej w popularnej w latach 30.
estetyce „nowego spojrzenia” czy „czystej fotografii”. Traktowane zarówno podmiotowo, jak i jako jeden z elementów równorz─Ödnie buduj─ůcych kompozycj─Ö (np. fragmenty
kobiecego ciała - nogi, dłonie, twarze, często w zmultiplikowanej formie).
Zobaczymy zarówno kobiece wizerunki w ciasnym kadrze Witkacego (w rzadko stosowanej przez niego gumie); utrzymane w stylu art déco czy fin de siècle’u femmes fatales
Antoniego Anatola W─Öc┼éawskiego, Mariana i Witolda Dederków, Janiny Mierzeckiej, Henryka Mikolascha, Tadeusza Cypriana, Stefana Jasie┼äskiego, Jana Kurusza-Worobjewa,
Józefa Rosnera, a tak┼╝e budowane w konstruktywistycznej estetyce, emanuj─ůce kobiecym seksapilem fotomonta┼╝e: Mieczys┼éawa Choynowskiego, Kazimierza Podsadeckiego,
Janusza Marii Brzeskiego, Mieczys┼éawa Bermana czy surrealistyczne fotokola┼╝owe humoreski Franciszki i Stefana Themersonów oraz artystów grupy Artes: Magrit Sielskiej
i Aleksandra Krzywob┼éockiego. B─Öd─ů to prace ró┼╝norodne pod wzgl─Ödem: artystycznym, problemowym (zniekszta┼écenia, zbli┼╝enia, nowe sposoby kadrowa┼ä itp.)
czy technicznym (izohelia, fotonit, guma, bromolej, fotomonta┼╝, fotokola┼╝, pseudosolaryzacja czy najbardziej popularna bromosrebrowa itp.), spi─Öte wspóln─ů klamr─ů kobiecej
cielesno┼Ťci, obrazuj─ůce wielobarwno┼Ť─ç polskiej fotografii artystycznej lat 20. i 30. XX w.
Arty┼Ťci: Mieczys┼éaw Berman, Janusz Maria Brzeski, Mieczys┼éaw Choynowski, Tadeusz Cyprian, Witold Chromi┼äski, Marian i Witold Dederko, Benedykt Jerzy Dorys,
Franciszek Groer, Stefan Jasieński, Aleksander Krzywobłocki, Jan Kurusza-Worobjew, Janina Mierzecka, Henryk Mikolasch, Edmund Osterloff, Maria Panasewicz,
Kazimierz Podsadecki, Józef Rosner, Franciszka i Stefan Themerson, Magrit Sielska, Antoni Anatol W─Öc┼éawski, Stanis┼éaw Ignacy Witkiewicz, Edmund Zdanowski.
Wystawa powsta┼éa we wspó┼épracy z Muzeum Narodowym we Wroc┼éawiu, towarzyszy katalog z tekstem Magdaleny Durdy-Dmitruk


3. Ksi─Ö┼╝niczki - Mi─Ödzynarodowa wystawa fotografii i wideo
Nowe Miejsce, Aleje Jerozolimskie 51/2, Warszawa
Kuratorka: Katarzyna Majak ; Konsultantka d.s. merytorycznych: Agnieszka ┼╗echowska
Wernisa┼╝ 4 pa┼║dziernika, godz. 18:00, koncert DJ Wika, godz. 19:00, wystawa czynna do 27 pa┼║dziernika 2013
Spotkanie autorskie z Catrine Val: 5 pa┼║dziernika godz.13:00, Stara Galeria ZPAF, Pl. Zamkowy 8 (spotkanie w j─Özyku angielskim)
Dyskusja wokó┼é wystawy z udzia┼éem Sylwi Chutnik oraz Agnieszki ┼╗echowskiej: „Nowe Miejsce“, 18 pa┼║dziernika 2013 godz. 18:00

Amy Stevens ÔÇ×Confections ...
Catrine Val ÔÇ×Miss Republi...
Cecylia Malik ÔÇ×191 Drzewo...
Iiu Susiraja ÔÇ×Kocha nie K...
Sarah Maple ÔÇ×Lollipop Lol...
Signe Pierce ÔÇ×Lush For Li...
Yoichi Nagata ÔÇ×Y.N.S.S.02...
Dina Goldstein, Kopciusze...
Agata Michowska, ÔÇ×Fairy T...
Frank Yamrus, Bez tytułu ...

Multimedialna wystawa pod tytu┼éem „Ksi─Ö┼╝niczki“  ma na celu prezentacj─Ö wideo i fotografii artystek / artystów, fotografek / fotografów z Singapuru, Japonii, Stanów Zjednoczonych,
Niemiec, Kanady, Wielkiej Brytanii, Finlandii i Polski. Tematem wystawy jest próba uchwycenia wizerunku wspó┼éczesnej kobiety-jako-ksi─Ö┼╝niczki, w którym jak w soczewce
skupiaj─ů si─Ö mit i moda, dystans i bezpo┼Ťrednio┼Ť─ç, to┼╝samo┼Ť─ç i jej kryzys. Wspó┼éczesne kobiety s─ů uwik┼éane w kanony i konwencje kultury masowej, skazane na gotowe
to┼╝samo┼Ťci i przebrania, nie zawsze najlepiej dopasowane i najwyra┼║niej domagaj─ůce si─Ö licznych przeróbek. ┼Üwiat „Ksi─Ö┼╝niczek“ jest ironiczn─ů adaptacj─ů i zarazem demaskacj─ů
stereotypowego kanonu kobiecego pi─Ökna. To prezentacja spojrze┼ä na kobieco┼Ť─ç rozdart─ů mi─Ödzy kulturowym archetypem, a pragnieniem przekroczenia go i indywidualizacji,
pomi─Ödzy narzucanym wzorcem, a imperatywem autentyczno┼Ťci. Wystawa pokazuje ods┼éony „udziewcz─Öcenia“ kobiet - konsekwencji zawieszenia pomi─Ödzy kultem m┼éodo┼Ťci
w przedstawieniach kobiety pe┼énoletniej, a tzw. efektem Lolity, dotycz─ůcym coraz to m┼éodszych dziewcz─ůt. Arty┼Ťci i artystki, ods┼éaniaj─ůc ┼Ťwiat „dziewcz─Öcych” pragnie┼ä i fantazji,
czasem odnosz─ůcych si─Ö (niekoniecznie w oczywisty sposób) do seksualno┼Ťci i cia┼éa, skupiaj─ů si─Ö na potrzebie transgresjii. Dokonuj─ůc jej, czerpi─ů z dost─Öpnego repertuaru
wzorców kobieco┼Ťci: s─ů w┼Ťród nich lolitki (Yoichi Nagata), romantyczki (Liana Yang), uwodzicielki (Catrine Val), ksi─Ö┼╝niczki (Signe Pierce, Liana Yang, Agata Michowska),
aktywistki (Cecylia Maik, Sarah Maple), tricksterki (Iiu Susiraja, Cecylia Malik) i marzycielki (Agata Michowska, Catrine Val, Liana Yang, Cecylia  Malik, Frank Yamrus).
Kontrapunktem staj─ů si─Ö obrazy ksi─Ö┼╝niczek „upad┼éych“ Diny Goldstein, ukazuj─ůce zderzenie marze┼ä z rzeczywisto┼Ťci─ů.
Arty┼Ťci: Cecylia  Malik (Polska), Catrine Val (Niemcy), Frank Yamrus (USA), Liana Yang (Singapur), Agata Michowska (Polska), Yoichi Nagata  (Japonia), Signe Pierce (USA),
Dina Goldstein (Kanada), Sarah Maple (Wielka Brytania), Iiu Susiraja (Finlandia), Amy Stevens (USA).
Partner wystawy: Nowe Miejsce, towarzyszy katalog z tekstami Katarzyny Majak, Ewy Tatar, Agnieszki ┼╗echowskiej.
Na wystawie zostan─ů pokazane prace Cecylii Malik z kolekcji Bunkra Sztuki w Krakowie.


4. Foto-obiekt. Wystawa obiektów fotograficznych
Galeria Propaganda, ul. Foksal 11, Warszawa
Kuratorzy: Leszek Golec, Jagna Olejnikowska
Wernisa┼╝ 5 pa┼║dziernika, godz. 19:00, wystawa czynna do 31 pa┼║dziernika 2013

Wojciech Bruszewski, Teks...
Magdalena Krajewska, Bajk...
Józef Robakowski, Kalej...
Joanna Zemanek, BoliMnie,...
Zofia Rydet, z cyklu Prze...

Foto-obiekt jest poj─Öciem szerokim i wieloaspektowym. Jako alternatywna forma fotografii, dzi─Öki poszerzeniu p┼éaskiej iluzji przestrzennej o przestrze┼ä realn─ů, wykracza poza
tradycyjn─ů koncepcj─Ö medium fotograficznego. Cechuje go unikatowo┼Ť─ç oraz ró┼╝norodno┼Ť─ç. Najbli┼╝szy dziedzinie rze┼║by obiekt fotograficzny mo┼╝e wywodzi─ç si─Ö równie┼╝
z tradycji innych dziedzin sztuki: malarstwa, scenografii, filmu i samej fotografii.  St─ůd te┼╝ wynika jego intermedialno┼Ť─ç i wieloaspektowo┼Ť─ç.
Poszerzanie klasycznych granic fotografii i przede wszystkim ich przekraczanie sta┼éo si─Ö niezwykle inspiruj─ůce dla wielu polskich artystów pocz─ůwszy od lat sze┼Ť─çdziesi─ůtych
XX wieku. Szczególnie kolejna dekada przynios┼éa bogactwo eksperymentów foto-przestrzennych. S┼éynna wystawa z 1971 roku „Fotografowie Poszukuj─ůcy“ pokazywa┼éa
to zjawisko w pracach m.in. Józefa Robakowskiego, Wojciecha Bruszewskiego czy Natalii LL. Kolejna ods┼éona tego typu projektów mia┼éa miejsce w 1988 roku na wystawie
„Polska fotografia intermedialna lat '80”, na której prezentowanych by┼éo wiele obiektów odzwierciedlaj─ůcych ró┼╝norodne warianty post─Öpowania z fotografi─ů, autorstwa
m.in. Krzysztofa Cichosza, Zygmunta Rytki czy Grzegorza Przyborka.
Wy┼╝ej wymienione nazwiska znajdziemy równie┼╝ na obecnej wystawie „Foto-obiekt“. Jednak nie ograniczamy si─Ö jedynie do pewnego wycinka historycznego z dziejów
obiektu fotograficznego. Idea przy┼Ťwiecaj─ůca wystawie „Foto-obiekt“ zak┼éada pokazanie szerszego spektrum tego zagadnienia. Jest to wci─ů┼╝ inspiruj─ůca ciekawa forma,
po któr─ů si─Ögaj─ů wspó┼écze┼Ťni arty┼Ťci. Zobaczymy zatem zarówno prace pochodz─ůce z lat ‘60 XX wieku, kiedy to polski foto-obiekt si─Ö rodzi┼é, jak i projekty z ostatnich kilku
dekad a┼╝ po naj┼Ťwie┼╝sze wspó┼éczesne realizacje, których ta wystawa b─Ödzie ods┼éon─ů premierow─ů.
Arty┼Ťci: Janusz Ba┼édyga, Kuba B─ůkowski, Jacek B─ůkowski, Janusz B─ůkowski, Krzysztof Bednarski, S┼éawomir Belina, Bo┼╝ena Biskupska, Wojciech Bruszewski, Marek Cecula,
Krzysztof Cichosz, Tomasz Ciecierski, Lucjan Demidowski, Leszek Golec, Jerzy Grzegorski, ┼üód┼║ Kaliska, Jerzy Kalina, Magdalena Krajewska, Edward Krasi┼äski,
Jacek Kryszkowski, Henryk Ku┼Ť, Natalia LL, Katarzyna Majak, Jacek Malicki, Tomasz Matuszak, Krzysztof Morcinek, Marek Piasecki, Waldemar Pranckiewicz,
Grzegorz Przyborek, Jagoda Przybylak, Józef Robakowski, Andrzej Ró┼╝ycki, Robert Rumas, Zofii Rydet, Zygmunt Rytka, Zdzis┼éaw S┼éomski, Andrzej ┼Üwietlik,
Jerzy Truszkowski, Jan St. Wojciechowski, Krzysztof Wojciechowski, Wojciech Zasadni, Joanna Zemanek.
Partnerzy wystawy: Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, MCSW Elektrownia, towarzyszy katalog z tekstem Adama Soboty


5. Oczy Boga,  georgia Krawiec. Wystawa satelita
Galeria Obok ZPAF, Pl. Zamkowy 8, Warszawa
Kuratorka: Anna Wolska
Wernisa┼╝ 5 pa┼║dziernika, godz. 18:00, wystawa czynna do 6 listopada 2013oczyBoga_gKrawiec-960

Impulsem wyj┼Ťciowym do projektu by┼éo do┼Ťwiadczenie Arystotelesa, który w IV. wieku p.n.e. zaobserwowa┼é zjawisko projekcji obrazu w zaciemnionej li┼Ť─çmi platana przestrzeni.
Pierwsza camera obscura z projektu „Oczy Boga“ zosta┼éa uszyta w┼éa┼Ťnie z li┼Ťci platana. Tetraeder, cztero┼Ťcian foremny, sto┼╝ek o ┼Ťcianach w formie trójk─ůta równobocznego,
jako najprostsza bry┼éa geometryczna tworzy idealn─ů form─Ö  przestrzennych „Oczy Boga“. Oczu boskiej opatrzno┼Ťci, ale te┼╝ oczu wszechobecnego obserwatora.
Camery obscury eksponowane w ramach projektu zaopatrzone s─ů w otwory, które pozwalaj─ů na nieustann─ů obserwacj─Ö otoczenia. S─ů rejestratorem wszystkich procesów
odbywaj─ůcych si─Ö w ich pomieszczeniu. G┼éówn─ů rol─Ö odgrywa tu nie tyle sam realnie widoczny obraz, co ┼Ťwiadomo┼Ť─ç powstawania obrazu. Tym samym w centrum uwagi
nie stoi zarejestrowany ┼Ťwiat, lecz sam proces rejestracji. Niezale┼╝nie od tego aparaty wy┼éo┼╝one s─ů materia┼éem ┼Ťwiat┼éoczu┼éym i rzeczywi┼Ťcie na┼Ťwietlaj─ů obraz.
W bezpo┼Ťrednim kontakcie z nimi odbiorca jest motywowany do „patrzenia otworem”. Widz - osaczony przez dziesi─Ö─ç „boskich oczu” - ma  ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e jego wizerunek
jest rejestrowany, ┼╝e role pomi─Ödzy wystawionym obiektem, a odbiorc─ů s─ů odwrócone: to widz staje si─Ö obiektem.
Poza bezpo┼Ťrednim do┼Ťwiadczeniem z aparatem otworkowym jako obiektem ekspozycyjnym, na miejscu s─ů tutaj tak┼╝e analogie pomi─Ödzy obserwacj─ů widza przez u┼╝yte
w projekcie „Oczy Boga“ z wszechobecnym wspó┼éczesnym monitoringiem jednostki w przestrzeni miejskiej i w ┼Ťwiecie wirtualnym – pocz─ůwszy od rejestracji danych
na portalach spo┼éeczno┼Ťciowych typu Facebook, po elektroniczn─ů inwigilacj─Ö i przechwytywanie danych przez tajne organizacje takie jak NSA. W ten sposób „Oczy Boga“
pokazuj─ů nasz─ů bezradno┼Ť─ç i bezbronno┼Ť─ç w stosunku do masowych ┼Ťrodków kontroli jednostki i spo┼éecze┼ästwa.


6. Fotokasty. Przegl─ůd najciekawszych fotokastów ostatnich lat
Piwnice Staromiejskiego Domu Kultury, Rynek Starego Miasta 2, Warszawa
Kurator: Andrzej Zygmuntowicz
5 i 6 pa┼║dziernika, godz. 11:00wpd-fotokasty-Azygmuntowicz-960

Zbiór obrazów zapisywanych aparatem fotograficznym zosta┼é zdecydowanie rozszerzony o multimedia. Wspó┼éczesne narz─Ödzia rejestruj─ů nie tylko klasyczny obraz zatrzymany,
czyli fotografi─Ö ale te┼╝ obraz ruchomy i d┼║wi─Ök, pozwalaj─ůc na budowanie wielowarstwowej wypowiedzi oddzia┼éuj─ůcej ró┼╝nymi bod┼║cami na odbiorc─Ö. Aktualny system
komunikacji dzia┼éa w du┼╝ej mierze poprzez ekrany urz─ůdze┼ä stacjonarnych, a ostatnio przenosi si─Ö na ekrany urz─ůdze┼ä mobilnych. W takiej sytuacji naturalne jest poszukiwanie
systemu budowania wypowiedzi przeznaczonego do „uwodzenia” odbiorcy korzystaj─ůcego z nowych no┼Ťników informacji i opinii.
Trwaj─ůce od kilku lat przenoszenie si─Ö prasy codziennej, tygodniowej i ilustrowanej do przestrzeni wirtualnej wymusza inny sposób przygotowywania materia┼éów. Ekran monitora
jest bli┼╝ej odbiorcy, wypowied┼║ przekazywana poprzez niego powinna by─ç niezbyt d┼éuga i zatrzymuj─ůca uwag─Ö, patrz─ůcy na ekran oczekuje na realizacje szybkie i dynamicznie
budowane i oczywi┼Ťcie o ciekawej, przyci─ůgaj─ůcej oko estetyce. Fotokasty b─Öd─ůce wypowiedzi─ů ┼é─ůcz─ůc─ů obraz zatrzymany i ruchomy oraz s┼éowo pisane i mówione
s─ů odpowiedzi─ů na potrzeby rynku medialnego, dotycz─ů najró┼╝niejszej tematyki od reportersko-dokumentalnej przez modowo-lifestylow─ů po niejednoznaczne a rozwijaj─ůce
wyobra┼║ni─Ö realizacje czysto artystyczne. Dynamika rozwoju tej nowej formy wypowiedzi podpowiada, ┼╝e do fotokastów mo┼╝e nale┼╝e─ç przysz┼éo┼Ť─ç, pod warunkiem ich odr─Öbno┼Ťci  
od klasycznej fotografii, filmu i radia.
Prezentowane b─Öd─ů prace m.in.: Krystiana Bielatowicza, Adama Lacha, Piotra Ma┼éeckiego, Macieja Nabrdalika i Alberta Zawady


7. Program Open – Zderzenia

Anna Meschiari (Szwajcaria) “At Once“
Galeria 27, ul. Grochowska 331 lok. 27, Warszawa
Kurator: Dawid Misiorny
Wernisa┼╝ 6 pa┼║dziernika , godz. 15:00, wystawa czynna do 31 pa┼║dziernika 2013

Jacob Riddle (USA) „Jpg.mp3“, Anita Cruz-Eberhard (USA) “Watch the Watchers #2“
Galeria Pralnia (Dom Funkcjonalny) ul. Jakubowska 16, Warszawa
Kurator: Maciek Stępiński
Wernisa┼╝ 6 pa┼║dziernika , godz. 16:30, wystawa czynna do 31 pa┼║dziernika 2013

Maksim Sarychau (Bia┼éoru┼Ť) "A hello to arms!", Krzysiek Ma┼Ťlejak / Dominika Kucner (Polska) „Fotografie:brak”
Kurator: Katarzyna ┼╗ebrowska
Grace Kim (USA) "Constellations“
Kurator: Paweł Żak
Fundacja Sztuczna, ul. Marszałkowska 62 m.6, Warszawa
Wernisa┼╝ 6 pa┼║dziernika , godz. 18:00, wystawy czynne do 31 pa┼║dziernika 2013

Spo┼Ťród nades┼éanych z Polski i zagranicy ponad 600 zg┼éosze┼ä zespó┼é do┼Ťwiadczonych kuratorów wybra┼é sze┼Ť─ç najciekawszych projektów, które zostan─ů zaprezentowane
w warszawskich galeriach. Tematem tegorocznej edycji Programu Open Warsaw Photo Days jest szeroko rozumiany temat Zderzenia - rozumiane na ró┼╝ne sposoby,
m.in. jako: zderzenia / zestawienia mediów, granice oraz ich zacieranie, synteza, spotkania, opozycje w obszarach takich jak: cielesno┼Ť─ç /duchowo┼Ť─ç, m─Öskie / ┼╝e┼äskie,
piksel / ziarno, pe┼énia / pustka, kultura / natura, pasywno┼Ť─ç / aktywno┼Ť─ç, tradycja / nowoczesno┼Ť─ç, ┼╝ycie / ┼Ťmier─ç, kultura masowa / kicz / kultura wysoka, globalne / lokalne,
dokument / fikcja i wiele innych.


8. Warsztaty dla fotografuj─ůcych - 20 i 27 pa┼║dziernika 2013

self-publishing (wspó┼épraca 8hbooks)
warsztaty w Studio Fotograficznym Gudejko na sprz─Öcie Hasselblad, z o┼Ťwietleniem Profoto
warsztaty filmowania lustrzankami systemu EOS (wspó┼épraca z firm─ů Canon)


9. Spotkania autorskie, panele dyskusyjne

w Starej Galerii ZPAF, Pl. Zamkowy 8, Warszawa:
5 pa┼║dziernika o godz. 13:00 − Spotkanie autorskie z Catrine Val (Niemcy) - artystk─ů z wystawy “Ksi─Ö┼╝niczki” (spotkanie prowadzone w j─Özyku angielskim).
17 pa┼║dziernika o godz. 18:00 − Spotkanie wokó┼é twórczo┼Ťci Wojciecha Bruszewskiego,  poprowadzi Jan Bi┼äczycki.
19 pa┼║dziernika w godz. 16:30 - 17:00 − Slideluck - wprowadzenie, slideshow. Prowadzenie: Katarzyna Majak
                               w godz. 17:15 - 17:45 − Pokaz fotografii azjatyckiej wyselekcjonowanej przez red. nacz. magazynu EMAHO - Manika Katyala - slideshow
                               w godz. 18:00 - 19:00 − „Skarby fotografii s┼éowackiej XX i XXI wieku“ oraz prezentacja drugiego tomu „Historii Fotografii Europejskiej" -
                                                                        pierwszej encyklopedii dotycz─ůcej historii fotografii XX w. z udzia┼éem Michaeli Bosakovej z Domu Fotografii w Bratys┼éawie.
                                                                        (spotkanie prowadzone w j─Özyku angielskim, pobyt Michaeli Bosakovej umo┼╝liwi┼é Instytut S┼éowacki w Warszawie)
w Galerii Nowe Miejsce, Aleje Jerozolimskie 51/2, Warszawa:
18 pa┼║dziernika o godz. 18.00 − Dyskusja wokó┼é wystawy „Ksi─Ö┼╝niczki” z udzia┼éem Sylwi Chutnik oraz Agnieszki ┼╗echowskiej