Galeria Za Szafą - Dolnośląski Okręg ZPAF, ul. św. Marcina 4, Wrocław

Wernisaż w piątek 11 października o godz. 18:00, wystawa czynna do 3 listopada 2013

GzaSz-gsb-560

 

Paryż. Podróż w czasie. Camera Obscura. Ogień. Siła.
Wrocław. Mgła. Sól. Srebro.

W dzisiejszych, mocno cyfrowych czasach cofnięcie się
do pra-początków fotografii to chyba jakiś absurd.
Tak jakoś samo to wyszło. Wbrew wszystkiemu co naokoło.
W ultra-szybkiej codzienności znalazła się mała luka
w czasoprzestrzeni. Na ciemniowe wyciszenie, na dłuższe
chwile naświetleń i nieustanną pogoń za promieniami słońca.

Zdjęcia z Paryża zostały wykonane kamerą otworkową -
drewnianym pudełkiem z małą dziurką - był to aparat własnej
konstrukcji, formatu około 6 x 9 cm na film szeroki typu 120.
Negatywy po wywołaniu zostały zmodyfikowane
za pomocą wysokiej temperatury, nacisku i ruchu.
Seria wrocławska naświetlona jest bliźniaczą do otworkowej,
techniką płytki strefowej (tzw. "zone plate"). Takie miękkie,
mglisto-jesienne obrazy. Same odbitki to dość "archaiczna",
ale klasyczna sprawa - ukłon w stronę Williama Talbota,
angielskiego pioniera fotografii, którego technika z 1840 roku
(nazywana kalotypią), była pierwszym, pozytywowym
procesem fotograficznym na świecie.
I tak właśnie, 173 lata później powstały moje prace. Identycznie.

 

 

Grzegorz Sawa - Borysławski, ur. 1983. Muzyk, gitarzysta basowy,
fotograf, grafik. Absolwent wrocławskiej ASP na wydziale
Sztuki Mediów, zakończonej dyplomem z (anamorficznej)
fotografii otworkowej. Studiował też fotografię na ASP w Poznaniu.
Tworzy od 2000 roku. W dorobku wiele wyróżnień i wystaw
zbiorowych ("OFFO", Jastrzębie Zdrój, 2009; "Pinhole Day"
2009-2013; "Pinhole World", Sopot, 2012) oraz indywidualnych
("Labirynt", Kłodzko, 2009; "Pinhole Festival", Iserlohn, Niemcy,
2010;  "OFFO", Jastrzębie Zdrój, 2011). Uczestniczył też
(razem z Piotrem Barem) warsztatach fotografii otworkowej
dla dzieci w Ząbkowicach Śląskich (2012 r.). Artystycznie tworzy
wyłącznie camerą obscurą, modyfikowaną na potrzeby idei
fotograficznych. Nierzadko wykorzystuje klasyczne techniki
fotograficzne, np. kalotypię.

GzaSz-gsb-960