Galeria FF, Łódzki Dom Kultury, ul. Traugutta 18, Łódź
Wernisaż w piątek 11 października w godz. 18-20, wystawa czynna do 30 października 2013

Gff-Mnoniewicz-iliaster-960

Iliaster – materialność obrazu fotograficznego
Mnogość sposobów użycia obrazów fotograficznych jest faktem, podobnie jak powszechna dostępność i wszechobecność fotografii.
Dlatego w realizacji tego projektu istotny dla mnie jest powrót do źródeł, zarówno fotografii, jak i opisu rzeczywistości w ogóle. W swoich poszukiwaniach,
jako punkt wyjścia dla rozważań teoretycznych nad obrazem, wybrałem spuściznę po XVI-wiecznym mistycyzmie i alchemii, a za najlepszego jej orędownika
uznałem Paracelsusa. Alchemia to jakby prapoczątek fotografii. Jeśli zaś chodzi o rzeczywisty początek fotografii, tutaj przewodniczką moją stała się Anna Atkins;
biolog (podobnie jak i ja) a zarazem autorka pierwszej publikacji książkowej z wykorzystaniem obrazów technicznych, czyli fotografii – „British Algae: Cyanotype
Impressions”, wykonanej w technice cyjanotypii. […] Iliaster – to według Paracelsusa pierwsza konkretna materializacja, z której zostanie uformowany wszechświat,
dla mnie zaś to inna forma materializacji rzeczywistości fotografii, przy wykorzystaniu dawnej techniki – cyjanotypii. Sama jednak technika cyjanotypii nie decyduje
o istotnym ciężarze powstających prac, sama tylko technika byłaby pustą refleksją i czczą tęsknota za utraconą aurą i magią pierwszych obrazów; to właśnie z tego
powodu w znacznym stopniu rezygnuję z użycia aparatu i wykorzystuję fragmenty gromadzonych materiałów organicznych: zasuszonych roślin, owoców,
piór ptaków, znalezionych martwych owadów, itp. Ich obrazy uzyskuję w sposób fotograficzny, wykorzystując do tego celu luksografię.
Istotnym formalnym elementem powstających fotografii stają się również zdjęcia rentgenowskie. Rentgen w sposób fizyczny prześwietla istotę człowieka, wierzę,
że pozostałe moje fotograficzne zabiegi towarzyszące realizacji obrazów, nadają im wydźwięk transcendentny. W pracy wykorzystuję fragmenty ilustracji jednego
z pierwszych atlasów anatomicznych, autorstwa Filipa Verheyena. […] W poszukiwaniu znaczenia dotykam przyrody i w sposób niemal bezpośredni przenoszę ją
na obraz. Procesy fotochemiczne są tożsame z tymi, zachodzącymi w świecie natury, staram się rejestrować ich przebieg. O ile Anna Atkins, stosując cyjanotypię,
przybliżała współczesnym nieznany jeszcze świat przyrody, o tyle ja staram się napomknąć, że nadal jesteśmy jej częścią.
Marek Noniewicz [fragment tekstu autorskiego]

Mnoniewicz-cyjan-440



Galeria FF zaprasza na warsztaty z cyjanotypii pt. „Głębia błękitu”,

które poprowadzi Marek Noniewicz - sobota 12 października 2013
Łódzki Dom Kultury, ul. Traugutta 18,
w godz. 9:00–12:00 i po przerwie 14:30– 17:30

 

Dzięki prostej technice cyjanotypii, jesteśmy w stanie przenieść obrazy płaskich
przedmiotów na samodzielnie przygotowany światłoczuły papier.
Przedmioty te mogą być różne, począwszy od organicznych (liście, pióra, itp.),
a kończąc na tych, będących wytworem kultury.
W czasie warsztatów uczestnicy zapoznają się z historią techniki
obrazowania fotografii (autorska prezentacja multimedialna).

Uczestnicy: grupa maks. 12-15 osób, nie muszą być obeznani z tematem,
materiały do cyjanotypii zbieramy w czasie zająć, ale też  można
coś przynieść (koronki,  firanki...).
Wszelkie pozostałe materiały fotograficzne zapewnia prowadzący warsztaty.

 

Koszt: 100 zł od osoby (płatne w kasie ŁDK lub przed warsztatami)
konieczna wcześniejsza rejestracja telefoniczna ze względu na ograniczoną
liczbę uczestników, tel.: 797 326 230, 797 326 191