Po co portret? Organizator: Akademia Anima Mundi
6 − 8 grudnia 2013. Ilość miejsc ograniczona - zgłoszenia do 15 listopada.

portret_pwarsztat-560

Portret – najczęściej podejmowany temat w malarstwie i fotografii.
Na czym polega jego fenomen?
Jakkolwiek podejdziemy do tematu portretu, w malarstwie czy w fotografii,
jego pierwszym i najważniejszym celem jest wzbudzenie emocji.
Czy to będzie zachwyt nad pięknem rysów twarzy czy ciekawość historii
kryjącej się w spojrzeniu, reakcja oglądającego fotografię poruszy
w nim samym uczucia, zachęci do przemyśleń.
Dobry portret, bowiem domaga się uwagi tych, którym jest pokazywany.
Jak się to zatem dzieje, że portret zatrzymuje widza, który z zainteresowaniem
zaczyna się mu przyglądać? Przede wszystkim uważność artysty dostrzega
w portretowanym to, co najpiękniejsze, najcenniejsze czy najciekawsze
i swoje spostrzeżenia wyraża za pomocą obrazu malarskiego
lub fotograficznego następnie.
Dopiero uwydatnienie osobowości portretowanego, jego cech
charakterystycznych, nastroju czy piętna odciśniętego przez życie i pracę,
sprawi, że widz będzie mógł nawiązać dialog z portretowanym, a nawet
zobaczyć w nim jakąś część siebie. Poza tym portret to przecież efekt
pewnej współpracy, a często i głębszego porozumienia między modelem
i artystą, a więc zdaje się być pretekstem do dialogu na wielu płaszczyznach.
A może wystarczy, że portret będzie po prostu ładny?
Czyż nie jest najistotniejszym, aby podobał się osobie portretowanej,
choćby nawet trudno było dostrzec między nimi jakiekolwiek podobieństwo?
Już w roku 1928, Józef Świtkowski, muzyk, filozof i fotograf, wykładowca
fotografii na Uniwersytecie Lwowskim, rozważając temat portretu
w styczniowym wydaniu Miesięcznika Fotograficznego, napisał, że celem
w portretowaniu zarówno dla malarza, jak i fotografa powinno być piękno.
W innym bowiem przypadku, jeśli chodzi wyłącznie o podobieństwo,
portret jest tylko dokumentem, ale nie dziełem sztuki. Aby zrobić piękny
portret nie wystarczy jednak przemyślane posługiwanie się środkami wyrazu
artystycznego, czyli prowadzeniem linii, rozkładem świateł i cieni, mocnymi
punktami. Jeśli portret budzi uczucia i nastroje, przyciąga uwagę, a więc
wywiera wrażenie estetyczne - wówczas rzec można, iż jest portretem pięknym.
W oryginalny sposób z tematem portretu poradził sobie artysta wszechstronny,
filozof, krytyk, malarz, pisarz i fotograf, którym był Stanisław Ignacy Witkiewicz.
Na początku XIX wieku Witkacy prowadził Firmę Portretową, której mottem
było zdanie: Klient musi być zadowolony. Nieporozumienia wykluczone.
Artysta spisał Regulamin firmowy, w którym, aby nieporozumień uniknąć,
a klienta zadowolnić, dokładnie określił typy portretów, które można było
u niego zamówić. Wśród nich był portret tzw. „wylizany”, pokazujący osobę
z pewnym zatraceniem charakteru na korzyść upiększenia, bardziej odpowiedni
dla twarzy kobiecych. Przy czym klient nie miał prawa komentować swojego portretu, zamówionego podług wybranego przez siebie typu, ale mógł go
nie przyjąć. Jak zatem zrobić portret, który przyciągnie uwagę i poruszy widza? O czym pamiętać przed wejściem do studia czy wyjazdem w plener? Jak pracować z modelem,
aby uzyskać na fotografii to, co się zaplanowało bądź to, co u nas zamówiono? Te oraz wiele innych pytań zadamy Mistrzowi fotografii portretowej podczas kolejnych
warsztatów fotograficznych organizowanych przez Akademię Anima Mundi, która pisze:

Do zgłębiania fenomenu portretu zapraszamy w dniach 6 - 8 grudnia 2013
Państwa i naszym Gościem będzie Pan Piotr Topperzer, artysta fotografik, wybitny portrecista, od ponad 40 lat mieszkający i pracujący w Danii.
Pan Piotr Topperzer tworzy najczęściej serie portretów. Chwyta spojrzenia bohaterów swoich zdjęć często w kontekście ich codziennego, zawodowego życia, ukazując
socjologiczny obraz kultury duńskiej i polskiej. Jeśli, z kolei, chce zwrócić uwagę na to co, zapisane w oczach czy grymasie ust, Artysta kadruje ciasno i wówczas trudno jest
uciec od konfrontacji ze spoglądającą na nas z portretu osobą. W roku 1993, Duńskie Narodowe Muzeum Portretu, po raz pierwszy w swojej historii, zakupiło wszystkie
wystawione prace z jednej z wystaw fotograficznych prezentowanych w Duńskim Muzeum Narodowym, a była to wystawa fotografii portretowej Pana Piotra Topperzera.
Miejsce, w którym odbędzie się grudniowy warsztat to Teatr Cinema w Michałowicach nieopodal Jeleniej Góry, który jest zarówno niezwyczajnym hotelem, jak i wyjątkowym
teatrem dzięki panującej w nim artystycznej atmosferze, o którą dbają Gospodarze – znani artyści, Państwo Katarzyna i Zbigniew Szumscy.

Zgłoszenia przyjmujemy do 15 listopada na adres mailowy: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Liczba miejsc: 10, Plan warsztatu:
Piątek, 6 grudnia 2013
16:00 – przyjazd i zakwaterowanie
16:30 – spotkanie organizacyjne, wykład wprowadzający w temat fotografii portretowej
17:30 – prezentacja twórczości Pana Piotra Topperzera oraz dyskusja „Po co portret?“
19:00 – kolacja
19:30 – 20:30 – wykład na temat technik wykonywania portretu - P. Topperzer
od 20:30 – warsztat portretowy – praca w grupach – zadania fotograficzne - P. Topperzer
Sobota, 7 grudnia 2013
7:00 – śniadanie
7:30 – portret w plenerze zimowym – zadania fotograficzne - P. Topperzer
9:30 – prezentacja i omawianie wyników pracy - P. Topperzer
11:30 – 12:30 – warsztat kreatywności
13:00 – obiad
14:00 – warsztat portretowy – praca w grupach – zadania fotograficzne - P. Topperzer
16:00 – prezentacja i omawianie wyników pracy - P. Topperzer
19:00 – kolacja
19:30 – wykład na temat zasad formalnych i prawnych dotyczących wykonywania portretów – P. Topperzer
od 20:30 – konsultacje indywidualne - P. Topperzer
Niedziela, 8 grudnia 2013
7:30 –  portret w plenerze zimowym – zadania fotograficzne - P. Topperzer
9:00 – śniadanie
9:30 – Jednodniowa Firma Portretowa – praca w grupach – zadanie fotograficzne – P. Topperzer
11:30 – prezentacja portretów i podsumowanie warsztatu
12:00 – obiad i pożegnanie

Inwestycja: 1200 zł / osobę - kwota obejmuje:
18 godzin zajęć z fotografii portretowej prowadzonych przez Pana Piotra Topperzera (wykłady, warsztaty, omawianie fotografii, opieka artystyczna, konsultacje indywidualne),
1,5 godzinny warsztat kreatywności, wynajęcie wyposażenia studia fotograficznego (do dyspozycji Uczestników przez cały czas trwania warsztatu), wynajęcie sali warsztatowej,
2 x nocleg, 2 x śniadanie, obiad, kolacja, kawa i herbata bez ograniczeń, koszty organizacyjne.